Jak poprawić efektywność sprzedaży w B2B i B2C?

utworzone przez Rafał Wałęka | sty 12, 2021

Skuteczna sprzedaż w biznesie to taki Święty Graal. Wszyscy chcą go mieć, prawie każdy wie czym jest, ale mimo to kryje mnóstwo tajemnic. Nie wręczymy Ci jednego, uniwersalnego rozwiązania dającego efektywną sprzedaż w B2B lub B2C, bo takie coś nie istnieje. Natomiast otrzymasz od nas garść podpowiedzi, które pozwolą Ci odkryć własny, najlepszy sposób na skuteczne sprzedawanie. Zapraszamy do lektury.

Po co Ci opracowanie skutecznego procesu sprzedaży?

Odpowiedź jest banalna, do efektywnej sprzedaży i zysku. Tu moglibyśmy artykuł zakończyć, ale nie zrobimy tego. Wiesz dlaczego? Bo rozwiązania nieprecyzyjne to rozwiązania nieskuteczne. Więc szkoda na nie Twojego czasu. A, że czas to pieniądz, więc Twoich pieniędzy nie zmarnujemy. Czytaj dalej.

Analizujesz proces sprzedaży, więc znajdziesz pozytywy i błędy. Te drugie eliminujesz dając wsparcie swoim handlowcom. Pozytywów też nie pomijasz, bo wskazanie dobrych działań to motywacja dla zespołu i wskazówka na przyszłość.

Przewidywania?

A wiesz, że prawie połowa firm nie analizuje swoich procesów sprzedaży? Albo raz go przeanalizowali i narzucają kolejnym pracownikom. Ci odchodzą, przychodzą, są zwalniani, zatrudniani, a nieraz to ich wini się o niską sprzedaż. Albo szuka się problemu w usłudze, produkcie. To szukanie problemu tam gdzie go nie ma i trochę chodzenie w kółko.

Przewidujesz wyniki, więc przewidzisz wydatki. Konsekwencją jest poprawa poziomu zadowolenia klienta. Efekt? Sprzedaż wzrasta. O to ci chodzi, prawda? No to do dzieła. Sukces w pracy to przecież ciężka praca.

Warto dbać o produkt, ale nie można zaniedbać samgo przebiegu sprzedaży! Trzeba go analizować na bieżąco. Bo klient ma dziś taki wybór, że nie chce mu się wybaczać błędów. Pójdzie gdzieś indziej. Chyba, że sprzedajesz loty pasażerskie na księżyc, wtedy konkurencji raczej nie masz.

Standaryzacja procesów sprzedaży

W punkcie powyżej wspominamy o narzuceniu odgórnie pracownikom danych procesów sprzedażowych. Bez nich rzecz jasna każdy handlowiec próbowałby działać “po swojemu”, może nieco na oślep. Może wyjdzie, może nie. Natomiast pewne standardy działań są niezbędne, ale tylko takie analizowane częściej niż bardzo, bardzo rzadko lub jednorazowo.

Do analizy potrzebne Ci będą odpowiedniej jakości narzędzia

Na przykład Callback24, który w raportach zaprezentuje liczbę połączeń telefonicznych (podział na przychodzące i wychodzące), czas trwania takich rozmów i ich częstotliwość (podział na danych konsultantów). Dowiesz się też ile klientów zdobył dla Ciebie Callback24. To wszystko i nagrania tych rozmów pozwolą Ci odpowiednio przeanalizować jakość połączeń z klientami, docenić najskuteczniejszych sprzedawców i zopytmalizować działania tych, którym idzie słabiej. Callback24 podpowie Ci też, które z Twoich stron lepiej konwertują, a całość tej analizy pomoże Ci rzecz jasna opracować skuteczne procesy sprzedażowe. Odpuść takie, które nie dają efektów, postaw na te skuteczne.

Co zrobić, żeby sprzedaż była efektywna?

Skoro masz już odpowiednie narzędzia do analizy, zebrano właściwe dane to tworzysz strategię sprzedaży. Wszystko to powinno zawierać poniższe kroki.

Po pierwsze: Customer Journey.
Musisz określić poszczególne etapy zakupowe Twojego klienta. Co musi zrobić by zamówić usługę, otrzymać produkt lub spełnić Twój inny założony cel? Ile stron musi przejść, z iloma osobami porozmawiać, ile ma opcji dostawy lub pomocy.

Po drugie: Przykłady dobrych sprzedaży i przykłady złych sprzedaży.
“Bo to zła sprzedaż była”, określenie godne Franza Maurera. Natomiast zbyt enigmatyczne, bo potrzeba konkretów. Należy przeanalizować po prostu sprzedaże udane oraz nieudane, a potem wyciągnąć z tego wnioski. Na realnych przykładach najlepiej przeszkolisz pracowników.

Po trzecie: Stwórz persony poszczególnych klientów.
Dobierz do nich odpowiednie schemty postępowania. W wyszczególnieniu danych osób pomogą Ci najbardziej doświadczeni handlowcy. Ewentualnie możesz wesprzeć się agencją zewnętrzną. Nie zapomnij o media planie, który powinieneś stworzyć we współpracy z działem marketingu (to spisane okazje zakupowe, np. Walentynki, Dzień Babci, powrót dzieci do szkoły).

Po czwarte: Czas rozpisać etapy sprzedaży.
Gdzie na klienta czeka największa przeszkoda zakupowa? Co robimy, gdy już coś od nas kupi? To wszystko będzie określone w poszczególnych etapach procesów sprzedażowych. Zwracaj uwagę na powtarzalność i eliminuj błędy. Tworzysz schemat działań, które stosować mają handlowcy.

Po piąte: Analizuj na bieżąco.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, skuteczna sprzedaż to nie jeden schemat, lecz ciągłe jego udoskonalanie. Elastyczność i konkrety, to przecież liczy się w biznesie.
Korzystaj z różnorodnych narzędzi, jak CRM. Ten typ narzędzia na się zintegrować z Callback24 (podobnie jak z Google Analytics i Facebook Ads).

Te same kroki, więcej pracy
Powyższe tworzenie schematu sprzedażowego można stosować zarówno w B2B, jak i B2C. Mimo różnic, bo przecież w przypadku B2B decyzja zakupowa to dłuższa droga, wyższe kwoty, a ceny podlegają większym negocjacjom. Zatem definiowanie procesu sprzedaży B2B to więcej pracy niż B2C. Ale wymienione wyżej 5 etapów to podstawa obu standardów.

Podsumowanie

Wszystkie wskazówki przekazane powyżej mają wesprzeć Cię w osiąganiu lepszej sprzedaży, ale nikt i nic Cię nie wyręczy. Chyba, że Callback24, który zdobywa Ci klientów, gdy Ty nie odbierasz telefonu lub nawet śpisz. Natomiast pamiętaj o ciągłych inwestycjach w czynnik ludzki – szkol pracowników i doskonal cały proces sprzedażowy, którego oni są podstawą.

Chcesz wiedzieć jak poprawić jakość obsługi klienta? Przeczytaj inny nasz artykuł na blogu, wystarczy kliknąć TUTAJ.

Specjalista ds. Content Marketingu | wpisy

Specjalista ds. Content Marketingu

Zobacz też

Pop-up’y, czyli wyskakujące okienka – reklamują czy denerwują?

Pop-up’y, czyli wyskakujące okienka – reklamują czy denerwują?

Pop-up'y stały się obowiązkowym elementem większości stron internetowych. Marketingowcy je uwielbiają a użytkownicy nienawidzą. Ale czy na pewno?! Użytkownicy Sumo zebrali 23 645 948 adresów e-mail za pomocą wyskakujących okienek Kreatora list w mniej niż dwa...

17 najlepszych systemów CRM Ranking crm 2024

17 najlepszych systemów CRM Ranking crm 2024

To żadna tajemnica Dobry CRM skutecznie zwiększa liczbę dopiętych projektów. Zwiększa jakość pracy handlowców i systematyzuje ich pracę. Usprawnia współpracę między działami. Poprawia jakość obsługi klienta, pielęgnuje relacje z klientami. Tym samym zwiększa przychody...

Engagebay Recenzja – jedna platforma dla całego zespołu!

Engagebay Recenzja – jedna platforma dla całego zespołu!

1. Opinia na temat CRMu Engagebay to kolejne, choć mniej popularne rozwiązanie typu "wszystko w jednym". Jest proste, niedrogie, posiadające funkcje dostosowane dla działu sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Dostępnych jest wiele przydatnych funkcji, z których na...

SugarCRM Recenzja – automatyzuj działania w Twojej firmie!

SugarCRM Recenzja – automatyzuj działania w Twojej firmie!

1. Opinia na temat CRMu Sugarcrm to bardzo popularne oprogramowanie, które powstało w Stanach Zjednoczonych. Działa w oparciu o open source a więc mimo że pudełkowy, może być dopasowany do oczekiwań danego klienta. Wspomaga automatyzację procesów z obszarów Customer...

Insightly Recenzja – przyjazny system do zarządzania relacjami!

Insightly Recenzja – przyjazny system do zarządzania relacjami!

1. Opinia na temat CRMu Utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, dostęp do wcześniejszych rozmów, żywa komunikacja między pracownikami, sprawne zarządzanie zadaniami to jedne z ważniejszych zadań w organizacjach. Pracownicy nie są w stanie zapamiętać i przetworzyć...

Zendesk sell Recenzja – w czym pomoże Twojej firmie?

Zendesk sell Recenzja – w czym pomoże Twojej firmie?

1. Opinia na temat CRMu Zendesk sell to narzędzie do sprawnego zarządzania relacjami z klientem i sprzedażą. To platforma, w której najważniejsze funkcje skupiają się wokół obsługi klienta. Służy przede wszystkim do pomagania klientom, odpowiadania na ich potrzeby i...

Salesforce Recenzja – system crm dla Twojego biznesu

Salesforce Recenzja – system crm dla Twojego biznesu

1. Opinia na temat CRMu Salesforce to jedno z popularniejszych a zarazem bardziej zaawansowanych rozwiązań dostępnych z poziomu przeglądarki internetowej. To, co przede wszystkim można o nim powiedzieć, to że jest innowacyjne i że układa procesy biznesowe w...

Zohocrm Recenzja – dopasowany CRM do Twoich potrzeb!

Zohocrm Recenzja – dopasowany CRM do Twoich potrzeb!

1. Opinia na temat CRMu Zoho crm to platforma służąca do zarządzania relacjami z klientem, analizowania i prognozowania sprzedaży oraz dbania o relacje z klientami. W Polsce zoho crm ma jednego polskiego Partnera, z którym bezpośrednio się możemy kontaktować. Jest to...

Hubspot Recenzja – zaawansowany CRM dla Twojej firmy!

Hubspot Recenzja – zaawansowany CRM dla Twojej firmy!

1. Opinia na temat CRMu Jeśli miałaś/miałeś okazję zapoznać się z pozostałymi recenzjami crmów, to pewnie zauważyłeś, że skupiały się na jednej głównej funkcji - było to albo zarządzanie projektem, albo zarządzanie relacjami, albo obsługa klienta. Była to jedna,...

Bitrix24 Recenzja – Twój Partner w zarządzaniu zadaniami!

Bitrix24 Recenzja – Twój Partner w zarządzaniu zadaniami!

1. Opinia na temat CRMu Bitrix24 na tle podobnych CRMów wypada bardzo dobrze. Wyróżnia się przede wszystkim ogromem funkcjonalności oraz możliwością bezpłatnego korzystania. Jest to system posiadający funkcje potrzebne w zarządzaniu klientami, zarządzaniu projektami,...